Algemene voorwaarden

Inleiding

“Stichting Bakkerijmuseum De oude bakkerij” te Medemblik , hierna te noemen “het bakkerijmuseum” , zal binnen de grenzen van de redelijkheid al het mogelijke doen om het bezoek aan het museumcomplex en de door het bakkerijmuseum georganiseerde tentoonstellingen en activiteiten overeenkomstig de wens van de bezoeker te laten verlopen. Het bakkerijmuseum zal zich zoveel mogelijk inspannen eventuele overlast of ongemak voor de bezoeker tot een minimum te beperken, alsmede de veiligheid van de bezoeker zoveel mogelijk te waarborgen.

1. Definities en algemene bepalingen

Artikel 1.1

Onder “het museum” en “het bakkerijmuseum” wordt verstaan de organisatie die het museumcomplex beheert en exploiteert, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, de directie, het bestuur en medewerkers die bevoegd zijn namens deze organisatie op te treden.

Artikel 1.2

Onder 'het museumcomplex' wordt verstaan het geheel van ruimten dat onder de rechts- of beheersbevoegdheid van de directie van het bakkerijmuseum valt, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, tentoonstellingsruimten, bakkerij, filmzaal, activiteiten- /workshopruimten en het depot.

Artikel 1.3

Onder `bezoeker' wordt verstaan eenieder die op enigerlei manier, al dan niet (in)direct met het bakkerijmuseum een overeenkomst sluit met als doel het museumcomplex te betreden en/of een tentoonstelling te bezoeken of een activiteit bij te wonen die door het bakkerijmuseum wordt georganiseerd voor de reguliere bezoeker tijdens de reguliere openingsuren.

Artikel 1.4

Deze algemene bezoekvoorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst tussen het bakkerijmuseum en een bezoeker.

Artikel 1.5

De toepasselijkheid van deze bezoekvoorwaarden laat onverlet de eventuele toepasselijkheid van andere (contractuele) voorwaarden en/of regelingen van het bakkerijmuseum.

2. Kaartverkoop, aanbiedingen en prijzen

Artikel 2.1

Alle door het bakkerijmuseum gedane prijsopgaven, mededelingen of anderszins verschafte informatie zijn vrijblijvend. De bezoeker is te allen tijde verplicht om desgevraagd het toegangsbewijs tot het museumcomplex te tonen aan de medewerkers van het bakkerijmuseum.

Artikel 2.2

De bezoeker is niet gerechtigd tot restitutie van de toegangsprijs voor het museum of enige andere vergoeding in geval van verlies of diefstal daarvan of indien de bezoeker na aanschaf daarvan geen of niet tijdig gebruik maakt of als de geldigheid van het entreebewijs is verlopen. Een eenmaal verkregen toegangsbewijs kan wel worden geruild voor een andere dag, behalve tickets voor een workshop, deze kunnen niet geruild worden. Het bakkerijmuseum restitueert de door de bezoeker betaalde toegangsprijs uitsluitend indien de bezoeker het museumcomplex wegens calamiteit voortijdig dient te verlaten of indien er sprake is van overmacht.

Artikel 2.3

De potentiële bezoeker kan de toegang tot het museumcomplex worden ontzegd wanneer blijkt dat het toegangsbewijs, de kortingskaart of de voucher niet is verkregen van het bakkerijmuseum of een daartoe door het bakkerijmuseum bevoegd verklaarde instantie.

Artikel 2.4

De bezoeker is zelf verantwoordelijk voor het maken van de juiste keuze voor een ticket, wat betreft soort en aantallen en bakkerijmuseum of ander museum, en dient dat te doen voordat tot de aankoop wordt overgegaan.

3. Betaling van reserveringen

Artikel 3.1

Betaling van een reservering dient te geschieden binnen 14 dagen na het maken van de reservering. Bij overschrijding van deze betalingstermijn wordt er één aanmaning gestuurd naar de bezoeker met een termijn van 14 dagen vanaf de dag dat de aanmaning bij de bezoeker is bezorgd. Bij geen gehoor na deze termijn wordt de klant in verzuim geacht en is de bezoeker (buitengerechtelijke) incassokosten verschuldigd. Bij zakelijke klanten worden er bij overschrijding van de factuurdatum gelijk incassokosten gevorderd zonder aanmaning.

Artikel 3.2

Annulering van een groepsarrangement binnen 1 maand voor de betreffende datum: 50% van de kosten van het totale arrangement worden in rekening gebracht; tenzij er wordt gekozen om het groepsarrangement te verplaatsen uiterlijk binnen 6 maanden na de betreffende datum.

Artikel 3.3

Annulering van een groepsarrangement binnen 2 weken voor de betreffende datum: 75% van de kosten van het totale arrangement worden in rekening gebracht tenzij er wordt gekozen om het groepsarrangement te verplaatsen uiterlijk binnen 6 maanden na de betreffende datum

Artikel 3.4

Tot 2 weken voor de betreffende datum kan het opgegeven aantal deelnemers worden aangepast. Het aantal deelnemers wat ons dán bekend is, wordt geheel in rekening gebracht. Mochten er meer personen aanwezig zijn als van tevoren is doorgegeven, dan worden deze extra personen óók in rekening gebracht.

4. Verblijf in het museumcomplex

Artikel 4.1

Gedurende het verblijf in het museumcomplex dient de bezoeker zich in overeenstemming met de openbare orde, de goede zeden en de met betrekking tot de aard van de bezochte activiteit geldende regels van fatsoen te gedragen. De bezoeker is tevens verplicht de door medewerkers van het bakkerijmuseum gegeven aanwijzingen en instructies direct op te volgen. Indien naar het redelijk oordeel van een daartoe bevoegde medewerker van het bakkerijmuseum, de bezoeker op enigerlei wijze in strijd met deze normen, aanwijzingen of instructies handelt, kan de bezoeker de verdere toegang tot het museumcomplex worden ontzegd, zonder dat de bezoeker enig recht heeft op vergoeding van de kosten van het toegangsbewijs of eventuele andere gemaakte kosten.

Artikel 4.2

Ouders of begeleiders van kinderen zijn te allen tijde verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het gedrag van door hen meegebrachte kinderen. Leraren en begeleiders van groepen zijn verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het gedrag van door hen begeleide groepsleden.

Artikel 4.3

Het is de bezoeker onder meer verboden om in het museumcomplex:

a. aan derden goederen van welke aard dan ook te koop aan te bieden, dan wel kosteloos te verschaffen;

b. andere bezoekers opzettelijk en langdurig de weg te versperren of het zicht op tentoongestelde objecten te moedwillig belemmeren;

c. andere bezoekers te hinderen zoals bijvoorbeeld door het gebruik van mobiele telefoons, walkmans of andere wijzen van het geven van geluidsoverlast;

d. (huis)dieren mee te nemen, tenzij het (blinden)geleidehonden betreft en deze een bezoeker met identificatiepas begeleiden;

e. te roken;

f. zonder toestemming van het bakkerijmuseum etenswaren en consumpties mee te nemen en te gebruiken;

g. naar het oordeel van een medewerker van het bakkerijmuseum gevaarlijke voorwerpen of stoffen mee te nemen bijvoorbeeld, paraplu's of grote tassen; deze kunnen worden afgegeven op een door het bakkerijmuseum aan te wijzen plaats;

h. tentoongestelde objecten en tentoonstellingsmateriaal als vitrines, belichting, schotten en dergelijke aan te raken, tenzij dit nadrukkelijk en expliciet is toegestaan. Ouders of begeleiders van kinderen dienen er strikt op toe te zien dat tentoongestelde objecten niet worden aangeraakt door de door hen meegebrachte kinderen. Kleine kinderen dienen aan de hand te worden gehouden of per buggy te worden vervoerd; evenzo zien leraren en begeleiders van groepen erop toe, dat de door hen begeleide groepsleden de tentoongestelde objecten niet aanraken.

Artikel 4.4

Het bakkerijmuseum kan inzage verlangen in de door de bezoeker meegevoerde (hand)bagage.

Daarnaast kan de bezoeker bij het betreden of het verlaten van het museumcomplex te allen tijde

worden gevraagd mee te werken aan een veiligheidsfouillering. Het bakkerijmuseum behoudt zich

het recht voor een bezoeker de verdere toegang tot het museumcomplex te weigeren indien de

bezoeker geen medewerking verleent aan dit veiligheidsonderzoek, een onderzoek aan het lichaam

daaronder begrepen, zonder dat de bezoeker hierbij aanspraak kan maken op restitutie van de

toegangsprijs of welke vergoeding dan ook.

Artikel 4.5

In het bakkerijmuseum mogen foto’s en filmopnames door de bezoekers gemaakt worden,

uitsluitend voor privé doeleinden. Wanneer deze voor professioneel gebruik bestemd zijn, dient u

hiervoor toestemming te vragen aan de directie.

Medewerkers van het bakkerijmuseum kunnen tijdens uw bezoek foto’s en filmopnames binnen het

bakkerijmuseum maken voor promotiedoeleinden. Door een bezoek te brengen aan het museum

gaat u hier automatisch mee akkoord. Uiteraard zal wel geprobeerd worden hiervan op dat moment

melding te maken aan de betreffende persoon.

Artikel 4.6

Het museum kan aan de bezoeker die tijdens een of meerdere vorige bezoeken aan een Nederlands

museumcomplex een voorwerp opzettelijk heeft beschadigd, of op andere wijze de vrees voor

beschadiging wettigt, de toegang tot het museumcomplex voorgoed of voor een bepaalde periode

ontzeggen; het museum kan in ieder geval deze bezoeker bij al zijn bezoeken onderwerpen aan de

maatregelen als genoemd in artikel 3.4 van deze bezoekvoorwaarden.

Het besluit tot ontzegging van de toegang moet deze bezoeker onverwijld en gemotiveerd worden

bekendgemaakt, zo mogelijk schriftelijk.

Artikel 4.7

In geval van diefstal, vernieling of overlast door de bezoeker, waaronder begrepen maar niet daartoe

beperkt de gedragingen genoemd in artikel 3.3, zal het bakkerijmuseum de bezoeker aansprakelijk

stellen voor de schade en aangifte doen bij politie en justitie. Daarnaast kan het bakkerijmuseum de

bezoeker waarvan vaststaat dat hij een voorwerp opzettelijk heeft beschadigd of die zich naar het

oordeel van het bakkerijmuseum ernstig in strijd met de fatsoensnormen, de huisregels en/of deze

bezoekersvoorwaarden heeft gedragen de toegang tot het museumcomplex voor een nader door

het bakkerijmuseum te bepalen periode ontzeggen. Het bakkerijmuseum behoudt zich het recht voor

om het signalement van een bezoeker die een voorwerp van het bakkerijmuseum heeft beschadigd

door te geven aan een ander museum en/of politie of justitie. Met het betreden van het

museumcomplex geeft de bezoeker voor dat doel toestemming zijn persoonsgegevens te verwerken.

Artikel 4.8

Indien de bezoeker schade toebrengt aan een voorwerp van het bakkerijmuseum behoudt het

bakkerijmuseum zich het recht voor om alle restauratie- en reparatiekosten te verhalen op de

bezoeker, onverminderd het recht van het bakkerijmuseum op volledige schadevergoeding.

Artikel 4.9

Indien schade uit welke hoofde dan ook wordt veroorzaakt door een minderjarige bezoeker, althans

door leden van een groep bezoekers, dan zijn naast de betreffende bezoekers, de ouders,

begeleiders en/of de organisatie die een groepsbezoek hebben of heeft geboekt jegens het

bakkerijmuseum hoofdelijk gehouden de door de minderjarige bezoeker(s) en/of het groepslid c.q.

de groepsleden veroorzaakte schade te vergoeden.

5. Klachten en reclamering

Artikel 5.1

Klachten die verband houden met de bezoekersovereenkomst dienen binnen 8 werkdagen na de dag

waarop het bezoek heeft plaatsgevonden schriftelijk bij het bakkerijmuseum te zijn ingediend.

Klachten die na deze termijn worden ingediend worden niet door het bakkerijmuseum in

behandeling genomen. Het bakkerijmuseum onderzoekt de klacht en beantwoordt deze in beginsel

binnen 30 dagen na ontvangst.

Artikel 5.2

Reclame is niet mogelijk met betrekking tot de volgende, niet door het bakkerijmuseum te

vermijden, klachten en omstandigheden, en deze leiden derhalve nimmer tot enige verplichting tot

schadevergoeding door het museum aan de bezoeker:

a. klachten die betrekking hebben op het niet zichtbaar zijn van voorwerpen uit de vaste

collectie van het bakkerijmuseum;

b. klachten die betrekking hebben op het gedeeltelijk gesloten zijn van het museumcomplex,

waaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, gedeeltelijke sluiting als gevolg van het

opbouwen of afbreken van tentoonstellingen;

c. klachten en omstandigheden die betrekking hebben op overlast of ongemak veroorzaakt

door andere bezoekers, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, geluidsoverlast,

ongepast gedrag, diefstal en molest;

d. klachten en omstandigheden die betrekking hebben op overlast of ongemak veroorzaakt

door onderhoudswerkzaamheden, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, een

verbouwing of het (her)inrichten van ruimtes;

e. klachten en omstandigheden die betrekking hebben op overlast of ongemak veroorzaakt

door het niet naar behoren functioneren van faciliteiten in het museumcomplex.

6. Aansprakelijkheid van het museum

Artikel 6.1

Het verblijf van de bezoeker in het museumcomplex is voor eigen rekening en risico.

Artikel 6.2

Het museum is slechts aansprakelijk voor door de bezoeker geleden zaaks- en/of gevolgschade of

aan de bezoeker toegebracht letsel die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van opzet of grove

schuld van het museum en/of zijn medewerkers, met dien verstande dat alleen die schade voor

vergoeding in aanmerking komt, waartegen het museum verzekerd is, dan wel naar redelijkheid en

billijkheid verzekerd had behoren te zijn.

Artikel 6.3

Indien het bakkerijmuseum goederen in ontvangst neemt of indien goederen op welke wijze dan ook

waar dan ook door wie dan ook worden gedeponeerd, bewaard en/of achtergelaten zonder dat het

het bakkerijmuseum daarvoor enige vergoeding bedingt, dan is het bakkerijmuseum nimmer

aansprakelijk voor schade aan of in verband met goederen op welke wijze dan ook ontstaan tenzij

opzettelijk schade heeft toegebracht, of de schade het gevolg is van grove schuld van het

bakkerijmuseum.

Artikel 6.4

De totale aansprakelijkheid van het bakkerijmuseum is te allen tijde beperkt tot vergoeding van

directe schade en zal in geen geval meer bedragen dan de schade waartegen het bakkerijmuseum

verzekerd is dan wel naar redelijkheid en billijkheid verzekerd had kunnen zijn.

Artikel 6.5

Ook in geval van schade door dood of lichamelijk letsel zal de totale aansprakelijkheid van het

bakkerijmuseum in geen geval meer bedragen dan de schade waartegen het bakkerijmuseum

verzekerd is dan wel naar redelijkheid en billijkheid verzekerd had kunnen zijn.

Artikel 6.6

Aansprakelijkheid van het bakkerijmuseum voor indirecte schade, daaronder begrepen

gevolgschade, gederfde winst of loon, gemiste besparingen et cetera, is uitgesloten. Ook is

aansprakelijkheid voor schade als gevolg van handelen van derden, waaronder maar niet uitsluitend

andere bezoekers, uitgesloten. Aansprakelijkheid van het bakkerijmuseum voor schade als gevolg

van het niet opvolgen van door het bakkerijmuseum en diens medewerkers gegeven instructies, is

eveneens uitgesloten.

7. Overmacht

Artikel 7.1

Het bakkerijmuseum is nimmer aansprakelijk voor door de bezoeker geleden schade die is ontstaan

als gevolg van overmacht. Als overmacht geldt iedere onvoorzienbare omstandigheid die het

uitvoeren van de overeenkomst door het bakkerijmuseum zodanig bemoeilijkt dat, tijdelijk of

blijvend, het uitvoeren van de overeenkomst onmogelijk, dan wel bezwaarlijk wordt zoals, maar niet

beperkt tot, werkstaking, ziekte, brand, storingen bij het bakkerijmuseum, optreden van politie en/of

brandweer, transportproblemen, weersomstandigheden, geweld, oproer of rellen.

Onder overmacht wordt ook verstaan dergelijke onvoorziene omstandigheden bij personen en/of

diensten en/of instellingen waarvan het bakkerijmuseum gebruik maakt bij het uitvoeren van de

bezoekovereenkomst, alsmede alles wat voor voornoemden als overmacht of opschortende dan wel

ontbindende voorwaarde geldt, alsmede toerekenbare tekortkoming van voornoemden.

Artikel 7.2

Het bakkerijmuseum is niet aansprakelijk voor annuleringen, afgelastingen, blokkades, wijziging van

openingstijden of sluitingen, verplaatsingen of complicaties bij de toegangsverlening van het

bakkerijmuseum, mits de desbetreffende feiten daaraan voorafgaand door het bakkerijmuseum op

de website zijn gepubliceerd. Het is de verantwoordelijkheid van de bezoeker om zich hier tijdig en

adequaat over te infomeren.

8. Aansprakelijkheid van bezoekers

Artikel 8.1

De bezoeker van het museumcomplex is jegens het bakkerijmuseum aansprakelijk voor alle schade

die hij veroorzaakt, al dan niet als gevolg van het niet naleven van deze bezoekvoorwaarden. De

bezoeker vrijwaart het bakkerijmuseum voor eventuele aanspraken van derden ter zake.

Artikel 8.2

Ouders of begeleiders van kinderen zijn te allen tijde verantwoordelijk en aansprakelijk voor het

gedrag van, en schade veroorzaakt door, de door hen meegebrachte minderjarige kinderen. Leraren

en begeleiders van groepen zijn mede verantwoordelijk en aansprakelijk voor het gedrag van, en

schade veroorzaakt door, de door hen begeleide groepsleden, onverminderd de eigen

aansprakelijkheid van deze groepsleden zelf.

De hiervoor genoemde ouders, begeleiders, leraren et cetera, vrijwaren het bakkerijmuseum voor

eventuele aanspraken van derden ter zake.

9. De verwerking van persoonsgegevens

Artikel 9.1

Het bakkerijmuseum verwijst de bezoeker naar de op haar website gepubliceerde privacyverklaring

voor informatie over de verwerking van persoonsgegevens en bijvoorbeeld ook de hiermee

samenhangende rechten van betrokkenen.

Artikel 9.2

Persoonsgegevens van de bezoeker worden verwerkt in overeenstemming met de AVG.

10. Gevonden voorwerpen

Artikel 10.1

Door de bezoeker in het museumcomplex gevonden voorwerpen kunnen worden afgegeven bij de

entree of museumwinkel van het bakkerijmuseum.

Artikel 10.2

Ingeval de eigenaar of rechthebbende van een gevonden voorwerp zich meldt, heeft deze de keuze

zelf de goederen af te halen dan wel deze zich na betaling van de verzendkosten toe te laten zenden.

In beide gevallen dient de eigenaar of rechthebbende zich deugdelijk te legitimeren.

11. Toepasselijk recht

Artikel 11.1

Op deze bezoekvoorwaarden en op de overeenkomst tussen de bezoeker en het bakkerijmuseum is

Nederlands recht van toepassing.

Artikel 11.2

Alle geschillen die uit de overeenkomst tussen de bezoeker en het bakkerijmuseum voortvloeien,

worden uitsluitend ter berechting voorgelegd aan de rechter die bevoegd is in Medemblik.

Deze algemene voorwaarden zijn opvraagbaar bij het bakkerijmuseum en zijn te raadplegen via de

website van het bakkerijmuseum: www.deoudebakkerij.nl

De directie van het bakkerijmuseum,

Jacco Spil & Ariane Vervoorn, juli 2024